Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger




“I've Learned That People Will Forget What You Said, People Will Forget What You Did, but People Will Never Forget How You Made Them Feel”

Diri Ini

Sunday, November 1, 2009


...diri ini hanyalah seorang hamba Nya...
...hamba Nya yang sentiasa lalai dan leka...
...lalai dan leka dengan kesenangan dunia...
...kesenangan dunia yang hanya sementara...
...hanya sementara tapi mampu melupakan ku dari Nya...

...diri ini hanyalah seorang hamba Nya...
...hamba Nya yang telah melakukan banyak dosa...
...dosa pada Nya dan pada insan lain...
...insan lain yang berada disekelilingnya...

...diri ini hanyalah seorang hamba Nya...
...hamba Nya yang memerlukan petunjuk...
...petunjuk ke jalan Nya yang satu...
...yang satu dengan pimpinan Nya...

...diri ini hanyalah seorang hamba Nya...
...hamba Nya yang tidak pernah bersyukur...
...bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan...
...dikurniakan dengan seindah-indah ciptaan...

...diri ini hanyalah seorang hamba Nya...
...hamba Nya yang memerlukan kasih sayang...
...kasih sayang dan belas ihsan dari Nya...
...dari Nya ku pohon kebahagiaan...
...kebahagiaan di sini dan kehidupan selepasnya...

...diri ini hanyalah seorang hamba Nya...
...hamba Nya yang menadah tangan kepada Nya...
...kepada Nya ku mohon keampunan...
...keampunan dari segala kesalahan...
...segala kesalahan yang menjauhkan ku dari Nya...

...diri ini hanyalah seorang hamba Nya...
...hamba Nya yang sentiasa bergantung kepada Nya...
...kepada Nya tempat ku minta pertolongan...
...pertolongan dari segala permasalahan...
...permasalahan yang mungkin tidak akan pernah selesai...

...diri ini hanyalah seorang hamba Nya...



Kau, Dia dan Sesiapa

Wednesday, October 28, 2009


...ada sesuatu yang kau sembunyikan...
...kau diamkan...
...kau elakkan...
...kau simpan...

...memang sesiapa tak tahu...
...tapi dia tahu...
...ada sesuatu yang kau tak beritahu...
...dan tak nak sesiapa tahu...

...korang ada rahsia...
...ada cerita...
...ada gelak tawa...
...ada suka duka...

...dia tidak pernah memaksa...
...menyeksa...
...menggesa...
...berkuasa...
...tapi dia dapat rasa...

...kau sedikit berubah dari dulu...
...tak macam selalu...
...kau datang bila perlu...

...kau mengabaikan...
...tidak mempedulikan...
...mengendahkan...
...sehingga dia fikir bukan-bukan...

...dia tahu kau tak buat salah...
...tapi cara kau yang salah...
...bertindak macam orang salah...
...sehingga jadi masalah...

...kenapa kau nak takut...
...jadi pengecut...
...jadi serabut...

...kau takut dengan bayang-bayang sendiri...
...lebih suka menyendiri...
...dia kurang mengerti...
...apa yang buat kau jadi begini...

...dia tak salahkan mereka...
...menghukum mereka...
...berprasangka...
...bermasam muka...

...tapi seperti mereka bertujuan sesuatu...
...yang mungkin dia tak restu...
...sekiranya dia tahu...
...kau buat begitu...

...kau kenal dia dulu dan sekarang...
...bukan nak menghalang...
...atau melarang...
...juga minta berperang...

...dia hanya ingin bertanya...
...ada apa kau dengan nya...
...dan juga sesiapa...
...itu sahaja...




Dalam Hati Ada Cinta

Tuesday, October 27, 2009


...kita suka sangat tengok dia...
...selalu perhatikan dia...
...bercakap pasal dia...
...fikir pasal dia...

...kita selalu terbayang dia...
...ingin sangat bercakap dengan dia...
...jadi kawan dia...
...rapat dengan dia...

...kita segan nak tegur dia...
...berdebar bila dekat dia...
...nak berselisih dengan dia...
...nak terserempak dia...

...kita selalu ingat dekat dia...
...tanya pasal dia...
...senyum bila teringat dia...
...berimaginasi dia...

...kita ambil berat dekat dia...
...tanya khabar dia...
...suka tolong dia...
...ikhlas dengan dia...

...kita suka keluar dengan dia...
...makan dengan dia...
...dengar suara dia...
...suka ketawa dia...

...kita suka apa yang dia suka...
...kongsi minat dia...
...lihat senyuman dia...
...lihat dia gembira...

...kita buat apa saja untuk dia...
...senyum untuk dia...
...sedih untuk dia...
...rindu dengan dia...

...kita tak nak jauh dengan dia...
...nak selalu dekat dengan dia...
...tak sanggup pisah dengan dia...
...nak selalu bersama...

...kita tahu tentang dia...
...tahu perasaan dia...
...tahu rahsia dia...
...tahu hati dia...

...kita tahu perasaan kita pada dia...
...tak tahu apa dia rasa...
...tapi hati kita tahu rasa itu...
...rasa kita pada dia...



F*ck You

Friday, October 23, 2009

... I want to dedicate this song to YOU!...
... yes YOU! ...
... not you and u ...
... yes, to YOU! ...

... hope YOU! enjoy the song ...





Look inside, look inside your tiny mind
Then look a bit harder
'Cause we're so uninspired, so sick and tired
Of all the hatred you harbor

So you say it's not okay to be gay
Well, I think you're just evil
You're just some racist who can't tie my laces
Your point of view is medieval

Fuck you, fuck you very, very much
'Cause we hate what you do
And we hate your whole crew
So please don't stay in touch

Fuck you, fuck you very, very much
'Cause your words don't translate
And it's getting quite late
So please don't stay in touch

Do you get, do you get a little kick
Out of being small minded?
You want to be like your father
It's approval you're after
Well, that's not how you find it

Do you, do you really enjoy
Living a life that's so hateful?
'Cause there's a hole where your soul should be
You're losing control a bit
And it's really distasteful

Fuck you, fuck you very, very much
'Cause we hate what you do
And we hate your whole crew
So please don't stay in touch

Fuck you, fuck you very, very much
'Cause your words don't translate
And it's getting quite late
So please don't stay in touch

Fuck you, fuck you, fuck you
Fuck you, fuck you, fuck you
Fuck you

You say you think we need to go to war
Well, you're already in one
'Cause it's people like you that need to get slew
No one wants your opinion

Fuck you, fuck you very, very much
'Cause we hate what you do
And we hate your whole crew
So please don't stay in touch

Fuck you, fuck you very, very much
'Cause your words don't translate
And it's getting quite late
So please don't stay in touch

Fuck you, fuck you, fuck you
Fuck you, fuck you, fuck you


Heroin

Wednesday, October 21, 2009


...Salam...

...post arini nak cerite sikit pasal "heroin"...

...semua orang pernah tengok movie, drama, teater or what ever lah...
...tapi pernahkah kita terfikir, watak apa yang mesti ada?...
...of course la watak "hero" dengan "heroin"...
...lepas tu mesti lah ada watak orang jahat jugak kan...
...barulah watak "hero" dengan "heroin" tu menyerlah...

...persoalan yang hendak ditimbulkan di sini ialah...
...antara watak "hero" dengan "heroin", yang mana lagi "hot"?...

...pada pendapat aku la...
...of course la watak "heroin"...
...mana tak nye...
...seorang "heroin" mesti mempunyai...
...wajah yang cantik...
...tubuh badan yang seksi...
...pandai bergaya...
...pandai bertutur kata...
...pandai bergaul...
...disenangi orang ramai...
...selalu "teraniaya" dan dianiaya...
...selalu mempunyai konflik yang sukar untuk diselesaikan...
...ramai musuh...
...selalu ingin diselamatkan oleh "hero"...
...selalu ingin perhatian...
...dan banyak lagi lah...

...walaupun terpaksa menempuh banyak dugaan dan cabaran...
...walaupun terpaksa menghadapi konflik yang dahsyat...
..."heroin" mesti boleh survive...
...from first to last...

...ciri-ciri "heroin" ni memang sukar untuk dinyatakan...
...kerana ia mungkin berbeza-beza mengikut jalan ceritanya...
...tetapi kalau "heroin" Melayu...
...konfliknya... itu-itu lah...
...stereotype...

...dan yang paling penting sekali...
..."teraniaya"...


...ada juga orang yang terikut-ikut dengan watak "heroin" ni...
...selalu menganggap diri sebagai "heroin"...
...kononnya selalu "teraniaya" dan dianiaya...
..."heroin" oh "heroin"...

...ini adalah based on pendapat aku la...
...orang lain mungkin ada pendapat yang berbeza...
...so berbalik pada persoalan di atas...
...antara watak "hero" dengan "heroin", yang mana lagi "hot"?...



Serba Salah

Monday, October 19, 2009


...Salam...

...aku dibuatnya jadi serba salah...
...nak cakap salah...
...tak cakap pun salah...
...tapi kalau tak cakap, makin serius pulak salah...

...serba salah...
...aku senyap salah...
...aku bising pun salah...
...aku tengok pun salah...
...aku diam pun salah...
...aku tutup mulut salah...
...aku tutup telinga pun salah...
...aku buat tak tahu pun salah...
...semua pun serba salah...

...aku keluar pun salah...
...aku duduk bilik pun salah...
...aku nyanyi pun salah...
...aku main facebook pun salah...
...aku tengok movie pun salah...
...aku tengok wayang pun salah...
...aku ym pun salah...
...aku dengar lagu pun salah...
...aku tidur pun salah...
...aku berjaga pun salah...
...apa yang tak salah?...

...aku keluar makan pun salah...
...aku keluar shopping pun salah...
...aku keluar jalan-jalan pun salah...
...aku balik awal pun salah...
...aku balik lewat pun salah...
...aku keluar malam pun salah...
...aku pergi kelas pun salah...
... ia ke salah?...

...aku keluar dengan lelaki salah...
...aku keluar dengan perempuan pun salah...
...aku keluar dengan lelaki dan perempuan pun salah...
...aku nak keluar dengan siapa yang baru tak salah?...

...aku berkawan pun salah...
...aku nak bercinta pun salah...
...aku sorang pun salah...
...aku ramai-ramai pun salah...
...aku sampai rasa bersalah...
...walaupun yang aku buat tu benda tak salah...
...tapi macam aku dah buat benda salah...
...aku dilihat sebagai seorang pesalah...
...yang dah buat banyak salah...
...dan membawa masalah...
...entahlah apa masalah...

...apa sebenarnya masalah...
...buat aku serba salah...
...aku cakap salah...
...tak cakap pun salah...
...nak cakap, tapi serba salah...
...tak cakap, pun serba salah...
...dah memang benda tu salah...
...tak kan nak cakap betul jadi salah...
...nak kene cakap betul jugak ke benda yang salah...
...dari hukum alam pun salah...
...tentu lah salah...

...ada otak boleh fikir, betul atau salah...
...tapi tetap tak anggap benda tu salah...
...tak kan nak kene beritahu jugak betul atau salah...
...masing-masing dah besar panjang kalau tak salah...
...masing-masing boleh fikir benda betul atau salah...
...atau sengaja buat salah...
...sebab dah biasa buat salah...
...atau memang dah anggap benda betul tu salah...
...tapi sebaliknya ia salah...
...buat-buat tak bersalah bila buat benda salah...
...atau anggap orang lain yang salah...
...supaya diri nampak tak bersalah...
...masalah-masalah...

...aku rasa aku tak salah...
...korang yang buat benda salah...
...atau aku memang kene kata benda yang salah sebagai tak salah...
...benda yang tak salah sebagai salah
...baru aku jadi tak bersalah...
...sedangkan kebenarannya ia memang salah...
...nak tanya dulu orang yang buat salah...
...tentu lah mereka cakap tak salah...
...sedangkan benda tu memang salah...
...siapa nak mengaku kalau dia salah...
...walaupun memang dia buat salah...
...memang bermasalah...

...serba salah...
...aku serba salah...


Kawan

Thursday, October 15, 2009


Salam...

Malam ini terasa macam hendak menulis tentang kawan atau persahabatan. Kadang-kadang dalam hidup kita ni, kita berjumpa dengan macam-macam jenis kawan. Ada yang kita suka dan ada yang kita tak berape suka. Ada yang kita rasa selesa bila bersamanya dan ada yang kita rasa nak dekat dengan die pun kita tak nak. Ada jugak tu kawan kita yang kita terpaksa suka dekat die sebab kita terpaksa buat kerja sama-sama dengan die, so terpaksa bertindak profesional.

Kalau nak diceritakan pasal kawan, terlampau banyak sangat pengalaman aku dengan kawan atau sesetengah orang gelar sahabat. Ada yang menggembirakan dan ada juga yang menyakitkan. Tapi dalam banyak-banyak kawan yang kita kawan, mesti ada diantara mereka yang kita gelar sebagai sahabat karib atau best friends.

Bila kita sebut pasal berkawan ni, ada juga kawan kita yang berjaya mengubah kita sama ada menjadi lebih baik atau menjadi lebih teruk, semata-mata kerana kita tidak mahu kehilangan mereka. Someone who changes your life by just being part of them. Mereka mengajak kita ketawa bersama-sama, gembira bersama-sama, berkongsi interest yang sama dan lain-lain lagi. Kawan juga boleh menjadikan kita terasa selamat bila berada bersama mereka, terasa diambil berat, terasa disayang, terasa dihargai dan membuat kita percaya dengan diri kita sendiri atau lebih yakin untuk berhadapan dengan dunia. Ada juga kawan yang sanggup melakukan apa sahaja demi menggembirakan dan melihat kawannya bahagia.

Sepanjang pengalaman kita berkawan, kita mungkin berjumpa dengan kawan yang mungkin akan menjatuhkan atau menyakitkan kita kerana wang, kerana family, kerana perasaan iri hati atau dengki, atau kerana perempuan atau lebih tepat sekali kerana cinta. Seberapa lama pun anda mengenali sahabat anda, mereka mungkin boleh menyakitkan hati anda sehingga anda kadang-kadang serik untuk mempunyai kawan. Jangan anda bayangkan ia mungkin terjadi kepada kawan anda sahaja, kerana ia mungkin juga terjadi kepada kawan rapat anda. This is what we called life.

Dalam kehidupan ni, kawan yang kita percaya sentiasa menyokong dan membantu kita, mungkin akan menjatuhkan kita. Kawan yang kita telah jalinkan ikatan persahabatan untuk suatu tempoh masa yang lama, mungkin meninggalkan kita kerana orang lain atau cinta. Kawan yang tak pernah menyinggung perasaan kita, mungkin berubah kepada someone yang sentiasa menyakitkan hati kita. Kawan yang sentiasa mendengar masalah kita mungkin berubah menjadi seorang yang sentiasa memberi masalah kepada kita atau terus meninggalkan kita. Seorang yang kita percaya boleh menyimpan segala rahsia kita mungkin juga menikam kita dari belakang semata-mata kerana perasaan hasad dengki. Manusia mungkin berubah dan sentiasa berubah dan tidak mustahil perkara ini semua berlaku dalam kita berkawan.

Pelbagai kemungkinan yang mungkin tidak kita jangka terjadi dalam berkawan ini. Kawan mungkin mengecewakan kita, kawan mungkin membuat kita menangis, kawan mungkin tidak mahu mendengar nasihat kita, kawan mungkin menyinggung perasaan kita, kawan mungkin kadang-kadang mengabaikan kita, kawan mungkin setiasa memberi masalah kepada kita, kawan kita mungkin lari kepada orang lain, kawan kita mungkin berubah menjadi someone else, atau mungkin dari rasa seorang kawan, timbul pula rasa cinta yang mungkin berputik lalu mekar menjadi kuntuman mawar. Ini semua kemungkinan-kemungkinan yang mungkin kita hadapi dalam berkawan.

Apa yang lebih penting dalam kita berkawan ini adalah perasaan ikhlas. Ikhlas dalam berkawan memberi kesan kepada nilai persahabatan yang terjalin. Apalah nilai suatu persahabatan itu tanpa perasaan ikhlas yang wujud di antara kedua-dua belah pihak. Adakah harta benda, paras rupa, pangkat, glamour yang menjadi ukuran dalam kita memilih sahabat? Adakah kita telah merasa kita telah memberi yang terbaik kepada sahabat kita? Adakah kita rasa kita perlu mendapat balasan atas apa yang kita berikan kepada sahabat kita? Adakah kita terpaksa atau perlu menjadi diri orang lain semata-mata ingin diterima oleh sahabat kita? Adakah kita perlu sentiasa menerima atau berdiam diri atas perbuatan sahabat kita sedangkan kita langsung tidak senang dengan apa yang dia lakukan? Atau adakah kita hanya mampu pasrah atau berserah atas apa yang telah ditentukan?

Apa yang ingin disampaikan di sini hanyalah sedikit idea yang ditulis dari segenap hati kecil yang pernah merasai suka duka dalam berkawan. Tidak lebih dari itu, ia adalah sekadar persoalan-persoalan yang mungkin hanya boleh dijawab apabila kita melihat kembali tujuan dan atas dasar apa kita berkawan. Setiap individu mungkin mempunyai jawapan yang berlainan, tetapi sekurang-kurangnya kita sedar dan bersedia atas apa-apa kemungkinan yang berlaku. Persahabatan yang terjalin begitu indah untuk kita rasai dan nikmati dan jangan biarkan ia menjadi suatu yang kita tangisi. Ambil lah peluang yang ada untuk mengenali dan memberikan yang terbaik untuk sahabat anda sementara ada dengan hati yang jujur dan ikhlas.

Sekian...


08 Julai 08




Salam...

08 Julai 2008....

Tarikh ape ni? Ini lah tarikh ulang tahun kemalangan/accident yg menyebabkan 3 tulang rusuk ak patah. Kire nye dh lebih kurang 1 tahun 3 bulan lah peristiwa ni berlaku. Sebenarnye, entry ni dh lame ak nak tulis. Cume tak sempat nak buat sbb busy skit.

Ak pernah post dulu pasal crite ni kt blog tahun lepas. Try tengok ni My Hard Moment... Cume kali ni teringat balik waktu sakit2 dlu ble tgok surat khabar crite pasal org accident... Syukur alhamdulillah, Tuhan masih panjangkan umur ak dan masih memberikan ak peluang untuk buat amal...

Ini orang tue2 ckp la... "tak kisah la macam mane pun, seseorang tu pasti merase skali accident kalo die bwk motor or krete". Tp tak tau la betul ke tak... Kite iye kan aje lah... Cume kte kne lah berhati2, malang tak berbau. Kalu malang tu berbau, agak2 die bau macam mane ek? (masam ke, pahit ke, hanyir ke, wangi ke, or bau2 yg lain).

Jadi, kalau nak diikutkan kepada statistik kemalangan jalan raye yg berlaku tahun lepas... kirenye ak pernah termasuk dan menyumbang kepada jumlah kemalangan dlm statistik tersebut lah... Anda bile lagi?

Berhati2 di jalan raya... beringat sebelum kene... Nasihat daripada saya...

Akhir kata, jangan biar kan diri anda diselubungi misteri...



Miss U Allz

Wednesday, October 14, 2009



Salam...

Dalam beberape minggu lg, peperiksaan SPM dh nk start. Tibe teringat kt student2 yg ak pernah ajar mase praktikal kt smk seksyen 4 bandar kinrara puchong. Tahun lepas dieorang form 4 and for sure la tahun ni dieorang amik SPM... Berdebar nya cikgu rase...

Teringat smula waktu mengajar dieorang subjek kimia. Dieorang paling suke buat eksperimen. Kalau boleh ari2 dieorang nak buat eksperimen. Mane tak nye, kalo buat eksperimen, dieorang tak perlu dengar cikgu ckp banyak2, tak perlu salin. Just tunggu ape result of the experiment... tak ke senang tu. Lagi2 dapat cikgu baik macam ak... (ingat lagi tak experiment yg satu tu? Ala yg tibe2 keadaan jd kelam-kabut sbb ade sorang student tu g panaskan naftalene... konon2 nye nak buat eksperiment... tibe2 bende tu terbakar... huhu... Gelabah semua. Nasib la ade cikgu sbb "teacher is always a hero" dan menyelamatkan keadaan...

Pastu satu lagi mase lecturer ak nak datang observe ak mengajar. Ak dah pesan awal2 dengan students2 ak supaya behave.... Dieorang semua dengar cakap. Mmg cikgu sayang korang semua sbb korang bagi full coperation dgn cikgu la... Muah3...

Yg lagi best tu, dieorang slalu lambai tangan kt ak mase ak lalu kt luar kelas dieorang, padahal ak tak masuk pn kelas dieorang. Sampai cikgu yang sedang mengajar pun dieorang tak tengok... Terharu2... Dieorang sangat baik lah... Ade banyak lagi cerita2 pasal dieorang ni, yg baik banyak... yg kurang baik tu de jugak, tapi sikit je kowt... huhu

Sempena SPM yang bakal tibe ni, cikgu doakan semua students yg pernah cikgu ajar mase kt smk seksyen 4 kinrara tu dapat score straight A la... Amin


Hakikatnya...

Wednesday, July 8, 2009



Yang tulus ikhlas

Ingin sekali sekala dirinya dibalas

Walau hanya dengan dakapan di angin lalu

Yang selalu memberi

Ingin sekali sekala jadi penerima

Cukup dengan salam dan manis doa


HAKIKATNYA..... TIADA


Siapa Mereka

Tuesday, May 19, 2009


Salam,

Apa yang kita alami demi teman kadang-kadang melelahkan dan menyakitkan, tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah, begitu bermakna dan memberi seribu satu pengalaman kepada kita.

Persahabatan tidak terjalin secara semulajadi tetapi memerlukan proses yang panjang untuk memperolehinya. Bolehkah kita mendapat sahabat sejati hanya dengan mengenali mereka untuk suatu jangka masa yang singkat sahaja.

Persahabatan diwarnai dengan berbagai pengalaman suka dan duka, dihibur dan disakiti, diperhatikan dan dikecewakan, didengar dan diabaikan, dibantu dan ditolak, namun semua ini tidak pernah sengaja dilakukan dengan tujuan kebencian. Sahabat jujur membantu di dalam kesusahan tanpa mengharapkan sebarang balasan yang kadang-kadang sanggup menyakitkan hati sendiri, menolak kemahuan sendiri, dan mengabaikan diri sendiri semata-mata ingin memberikan yang terbaik untuk sahabatnya.


Seorang sahabat tidak akan menyembunyikan kesalahan untuk menghindari perselisihan dan mengelakkan pergaduhan, justeru kerana kasihnya ia memberanikan diri menegur apa adanya supaya sahabat itu sedar. Ia juga dilakukan dengan ikhlas dari hati dan bukan untuk menyinggung perasaan atau kerana sikap dengki atau iri hati.

Sahabat tidak pernah menutup kesalahan dengan kebenaran, tetapi menyatakan apa yang amat menyakitkan itu dengan tujuan sahabatnya ingin berubah. Sesungguhnya ia dilakukan kerana sikap ambil berat dan rasa tanggungjawab sebagai seorang sahabat yang tidak mahu sahabatnya terus berada dengan keadaan yang tidak sepatutnya.

Proses dari teman menjadi sahabat memerlukan usaha pemeliharaan dari kesetiaan, kejujuran dan keikhlasan. Kepercayaan di antara satu sama lain menjadikan ia semakin kuat dan kukuh dalam menghadapi kehidupan.

Kerendahan hati adalah sebahagian dari kehidupan sahabatnya, kerana tidak ada persahabatan yang diawali dengan sikap ego dan bangga diri Semua orang pasti memerlukan sahabat sejati, namun tidak semua orang berjaya mendapatkannya. Banyak pula orang yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun ada juga hancur kerananya.

Fikirkanlah dan ingatlah bahawa siapa yang ada disamping anda dan sedia membantu anda ketika anda berada di dalam susah dan senang.

...Mereka itulah sahabat anda...


Ape Nak Buat...





Salam,

12.00 tghari
Hanset berbunyi (lagu lady gaga)...
Radzi : Eh ade msj, sape la yg kacau ak pagi2 buta ni...
Napi : Radzi, ko de prog ape arini, ingat nk ajak bowling...
Radzi : Xde prog ape pn, lpas zuhur ingat nk g lunch kot...
bowling mahal la weekends, kalo nak g, kte g hari weekdays, dpt murah skit...

Napi : Kalo mcm tu, ak nk ikut...
Radzi : Bleh jer...
Napi : Ko nk lunch kul brape?
Radzi : Entah, tunggu basri bangun kot... Napi, lunch hour mcd jom... huhu
Napi : Lunch hour brape ek?
Radzi : Alah... de set yg rm 5.95, de yg rm7.95
Napi : Ok jer, nti nk g msj ak...
Radzi : Ok2... (sambung tido)...

1.30 tghari
Radzi : Eh dah kul brape ni? Basri, bgun2... jom g lunch... Napi ajk
lunch mcd arini, kalo lmbat nti dh habis...

Basri : Ermm....
Radzi : Bangun ar, ak dh lapar gak ni...
Basri : Ermmm...
Radzi : Basri, bgun2... kul 2 kte gerak...

2.00 ptg
Radzi : Napi jom...
Napi : Ok2...

3.30 ptg
Napi : Radzi, ak nk g bengkel jap ar, lampu moto ak x nyala
Radzi : Balik mkn ni kte trus g la, ak pn nak betul kan lampu
jugak, pastu nk tukar minyak hitam skali

Basri : On jer...

4.15 ptg
Napi : Moto ak dh kotor ar, kat ne nk basuh moto ek?
Ko de polish x radzi?

Radzi : Basuh moto kt parking atas kot, polish xde ar...
Ak slalu basuh moto pkai shampoo... huhu

Napi : Jom basuh moto jom...
Radzi : Bleh jer, ak pn dah lame x basuh moto ni...

5.30 ptg
Napi : Radzi, nak buat pe ptg ni, bosan ar...
Radzi : A'ah la... ak pun bosan
Basri : Ade plan ape2 x?
Radzi : Ape kate kte g putrajaya, lepak2 amik gmbar...
Napi : Moto ak x bleh jln jauh la, x confident...
Basri : Abis tu nk g camne?
Radzi : Cube try msj paen, td die ajak g alamanda nk layan big apple...

5.45 ptg
Radzi : Paen, kul 18.00 kte gerak ek... waktu travian
Paen : Ok2...
Radzi : Napi bwk camera sony ko jugk ek, ak nk belajar amik gambar...
Napi : Ok2...

6.05 ptg
Paen : Nak lepak kt ne ni?
Radzi : Ko jln je trus, kte lepak kt tasik...
Paen : Tasik kt ne?
Radzi : Ko bwk je la, nti ak tunjuk jln...
Napi : Nak amik gmbr kt taman botani, tp kne bayar...
Radzi : Kte amik kt tasik jer ar... sni free kot... huhu...
Basri : Ak on jer...

7.20 ptg
Radzi : Jom ar blik, dh ptg ni...
Paen : Jom singgah big apple dlu...
Napi : Korang nk singgah alamanda dlu ker?
Radzi : A'ah, nk layan big apple... huhu... Kteorang de kupon

7.30 ptg
Paen : Nak beli yang berape ni?
Radzi : Beli yg 6 sudah... nti dpt free 3...
Basri : Ok jer...
Napi : Camne bleh dpt free 3 lak...
Paen : huhuhu....
Radzi : Skrg kte de 4 org, big apple de 9... sape nk 3?
Napi : Ak nak 3... x kisah la byar berape...
Radzi : Amik la, biar kteorg semua 2, tp ko byar lbih skit ar... huhu
Napi : Ok jer...

7.45 ptg
Basri : Nak layan big apple kt blik sape ni?
Radzi : kt blik ak dengan basri x bleh....
Basri : Btul2... kalo camtu kte lyan kat blik napi ar...
Napi : Ok jer...
Paen : Jom minum air buah nk x?
Radzi : Kt ne?
Paen : Kt tmpt dlu tu...
Radzi : Yg x sedap tu ker?
Paen : Ak minum dgn kwn ak aritu, sedap jer...
Basri : On jer...
Napi : On jer...
Radzi : Bleh layan big apple skali... huhu

8.00 mlm
Radzi : Kak, tembikai laici 1... medium
Paen : Mangga 1... large
Basri : Epal susu 1... medium
Napi : Mangga laila tu ape kak?
Kak Kedai : Order la dlu, bru tau...
Napi : Mangga laila lah kak.... medium

9.00 mlm
Radzi : Ok la air buah die arini kalo nk compare dr yg dlu...
Paen : Ak dh cakap...
Basri : Ok laa...
Napi : Ok jer...

...SEMUA KEJADIAN DI ATAS BERLAKU PADA HARI YANG SAMA...

* dialog ikut suke, xde kne mengena di antara yg hidup atau yg telah tiada... huhu





Kenapa Aku...

Tuesday, May 12, 2009


aduhh~~
.
.
kenapa aku menyebutnya...
kesilapan aku ke?..
.
.
salahkah aku menyebutnya...
atau...
engkau yang salah dengar?..
.
.
kenapa aku bertanya...
atau...
biarkan dia sahaja?..
.
.
dia ada masalah...
atau...
aku yang bermasalah?..
.
.
dia menyembunyikan sesuatu...
atau...
aku yang perlu bertanya?..
.
.
dia memerlukan teman...
atau...
aku yang ingin seorang?
.
.
dia takut untuk bercerita...
atau...
aku terlalu mendesak?..
.
.
dia tak seperti dulu...
atau...
hanya perasaan aku?..
.
.
dia sudah berubah...
atau...
aku yang telah berubah?..
.
.
dia mudah tersinggung...
atau...
aku yang terlalu sensitif?..
.
.
aku harap dia memahami...
.
.
.
ape2pun yang kita lalui bersama...
"kita kan. . . . .kawan"

...huhu...




Exam Time

Sunday, May 3, 2009


Salam,

Exam datang lagi pada sem ni. Yang aku tahu, sok minggu terakhir exam, tp paper aku tak start2 lg... huh...
Aku tengok, rmai orang yang dah abis exam dan ade yang dah balik kampung pn. Tp xpe lah, exam lambat ni bleh studi lebih skit... Studi lah sgt...

Owh, ape yang lebih penting, sok (4hb mei) merupakan paper 1st aku untuk sem ni dan paper 2nd pada ari rabu (6hb mei). Alhamdulillah, sem ni aku de exam untuk 2 paper jer. Pastu kedua-dua paper tu objektif pulak. Insyaallah bleh jawab kot. Mne tak nye ade de masa 3 minggu dari minggu studi week untuk studi sbenarnye. Tp mcm biase lah, studi last minutes tetap menjadi pilihan aku... Alah studi cepat2 pn, nanti cepat lupe... Itu lah alasan yang slalu ak bg, tp yg sebenarnye ak malas... huhu...

Lupe lak yang 2 paper yang tinggal ni maybe merupakan paper terakhir aku untuk degree ni. Hopefully dapat lah grad, tak dapat anugerah diraja pn xpe. Aku bg anugerah tu kt orang len je la... Tp xpe, at least aku pernah merasa anugerah dekan... huhu...

Tak tahu kenapa mood exam sem ni mcm tak ade jer. Maybe sebab dh biase sgt kot dengan exam dari sejak 1st year sampai 4th year. Dh 8 sem punye exam kot aku merasa, cukup-cukup lah tu... Lg satu sebab exam aku start lambat sgt, so mood pn dah xde... yang ade hanya mood nk berjinggo dan mood untuk menghabiskan mase dengan kawan2... huhu

Ape2 hal pn kne studi jugak, tak kisah la tinggal berapa paper pn... Kalo studi abis, bru senang hati masuk exam, dapat jawab or tak, itu perkara no.2 dan result pulak perkara no.3... huhu
Sampai sni buat mase ni. Nk studi lak...

Gud luck semua...

Eleven Hints for Life




1. It hurts to love someone and not be loved in return.
But what is more painful is to love someone and never
find the courage to let that person know how you feel.

2. A sad thing in life is when you meet someone who
means a lot to you, only to find out in the end that it was
never meant to be and you just have to let go.

3. The best kind of friend is the kind you can sit on a
porch swing with, never say a word, and then walk away
feeling like it was the best conversation you've ever had.

4. It's true that we don't know what we've got until we lose
it, but it's also true that we don't know what we've been
missing until it arrives.

5. It takes only a minute to get a crush on someone, an
hour to like someone, and a day to love someone-but it
takes a lifetime to forget someone.

6. Don't go for looks, they can deceive. Don't go for wealth,
even that fades away. Go for someone who makes you
smile because it takes only a smile to make a dark day
seem bright.

7. Dream what you want to dream, go where you want to go,
be what you want to be. Because you have only one life and
one chance to do all the things you want to do.

8. Always put yourself in the other's shoes. If you feel that it
hurts you, it probably hurts the person too.

9. A careless word may kindle strife. A cruel word may wreck
a life. A timely word may level stress. But a loving word may
heal and bless.

10. The happiest of people don't necessarily have the best
of everything they just make the most of everything that comes
along their way.

11. Love begins with a smile, grows with a kiss, ends with
a tear. When you were born, you were crying and everyone
around you was smiling. Live your life so that when you die,
you're the one smiling and everyone around you is crying.



Sekali Lagi 2

Saturday, May 2, 2009

Salam,


Berbalik pada topik semalam. Budak2 batch aku ni bukan lah aku nk berbangga dengan mereka, tapi mereka ni mmg bleh diharap lah. Bagi je keje, mesti settel punye dieorang buat. Hasilnye pulak... cukup membanggakan... Tp bukan semua budak batch aku mcm tu. Tp bleh dikatekan, mereka2 ni lah yang banyak menyumbang kepada kebangkitan kolej Burhan....

Perjalanan kita masih jauh....



Tapi tu lah... Sayang aku tengok junior2 yang tinggal kat kolej sekarang. Mcm tak sayang kolej jer... Buat tak tau je dengan program2 kolej. Kalo tak nak tolong handle or organize program, tak pe... At least korang join la datang program tu... Ini tidak, asyik duduk kat bilik jer, buat hal masing2... Kalo pointer meletop, tak pe jugak... huhu

Contoh nye mase TTM n dinner baru2 ni... Kalo korang perasan, ini lah muka si tua2 bangka yang turun support program... Semua program kalo bleh join, dieorang join. Macam tu lah sebenarnya cara hidup di Burhan ni. Bukan asyik mengata cakap belakang jer... Ini asyik mengutuk, program tu tak bagus lah, program ni tak betul lah.... Kepada yang cakap tu, mari sini aku nak tgok dah berapa banyak program yang korang buat.... entah2 habuk pn tak ade...

Penat lah pulak nak membebel panjang2. Bukan ade yang baca pun... Cuma ingin berkongsi sedikit luahan senior2 yang dah tua ni... Kteorang bukan tak perhatikan gelagat korang wahai budak2 junior. Kteorang dah buat penilaian muka2 yang bleh buat keje n muka2 yang bleh menyumbang kat kolej... Ade jugak muke2 yang asyik bercinta tu... itu pn kteorang dapat detect tau... so berhati-hati lah...

Bukan setakat tu aje, kalo korang perasan... muka yang same ni lah yang akan join tekad, d'tari, dana, kras, ttm, dinner.... muka2 ni lah jugak... Tak de muke lain nye aku tgok... Orang yang sama, tapi bleh je mereka join semua bende tu. Pandai2 lah nak bahagi2 kan masa antara pelajaran dan berorganisasi. Serius aku cakap, bende2 ni semua banyak bagi pengalaman kat korang. Dalam dewan kuliah tak de belajar bende2 informal ni. Rugi kepada sesiapa yang tak mahu memanfaatkannya. Fikir2 kan lah...

Sekian...


Sekali Lagi

Friday, May 1, 2009

Salam,

Lama benar rasenye aku tak menulis di dalam blog ni. Maklumlah, aku sekarang ni busy skit dengan keje2... ape orang kate, ade lah kecik2 punye projek yg perlu disettelkan... (buat part time keje dgn amyda event, buat projek fak pasal pusat darah, join program2 kolej & buat tesis ke-2 aku). Mesti pelik bunyi nye kan keje no-4 aku tu. Huhu.....

Sedar tak sedar dah final year rupenye aku ni. Bukan final year je, tp dh final sem jugak kot. (tak sedar2 lagi ke radzee yg awak tu dah tua). Tapi rase macam bru sekejap je aku duduk kat UKM ni. Sayang betul aku nak tinggalkan pengalaman aku yg ade kat sni. Pengalaman tu kalo nak dicerita, sampai kucing bertanduk pn tak abis. Tp tu lah...

Ape yg lebih penting selain dari ilmu yg aku dapat dalam dewan kuliah adelah ilmu bagaimana nk berorganisasi, nk bersosial, nk buat tu, nak buat ni... Pendek kate mcm2 ilmu lah aku dapat mase kat UKM ni. Pengalaman2 ni semua lah ilmu tak formal yang kte blajar supaye kte bleh survive ble kte kuar ke alam pekerjaan nti yg sememangnye lagi mencabar kot...

4 tahun di UKM, 4 tahun jugk lah aku di Burhan. Mcm2 ragam aku dapat perhatikan. Ade yang betul, ade yang salah, ade yang salah pun org kate betul, ade yang betul pn orang kate salah... Yang penting mcm2 jenis perangai manusia lah aku jumpe. Tp ape yang best nye kat Burhan ni adelah kte saling mengenali antara satu same lain (aku n the geng kan muke foyer)... Tak kisah la ko tak tau name die pn, tp yang penting ko kenal muke die... muke budak Burhan.

Selame 4 tahun aku di Burhan ni jugak kn, aku sgt berbangga menjadi batch aku (alah.... batch yang gempaq tu...) Ye lah, mne tidak nye, semua bende pun kteorang join. Selagi bende2 tu bleh menyumbang kepada kolej, kteorang confirm turun punye lah. Lagi2 bende yg berkaitan dengan kebudayaan, itu mmg favourite kteorang lah. Bukan stakat tu je, program2 kolej yang orang lain buat mcm TTM, dinner pun kteorang join... Lupe lak aku nk sebut, "pasukan sorak" pun kteorang, Tak kisah la time sukem ke, time tekad ke or tarian... Boleh dikatekan kteorang ni jd ahli kelab sorak la, cume tak establish jer... huhu... gitew

Nti ak sambung lagi....





Nike vs Adidas (Episod 2)

Tuesday, February 10, 2009

Salam,

Pencarian kasut jenama nike dan adidas diteruskan oleh 4 orang sekawan ini, tetapi pada kali ini ia sedikit berbeza daripada pencarian yang sebelumnya. Memandangkan kami semua datang dari fakulti yang berbeza, ini bermakna jadual kuliah kami juga adalah berbeza. Ini sedikit pn tidak menjadi penghalang bagi kami untuk meneruskan misi tersebut.

Ia dimulai oleh kawan ketiga kami apabila die keluar berseorang untuk mencari kasut tersebut. hampir semua kedai kasut sekitar bangi dan kajang dimasukinya semata-mata ingin men'survey' harga yang berpatutan dan model yang berkenan dihati...

Pada hari esoknya, kawan ketiga kami ini telah mengajak kawan kedua untuk pergi makan lunch di azura. Setelah kenyang, kawan ketiga kami ini dengan confident nye mengajak kawan kedua ke alamanda. Tanpa segan silu, kawan kedua ini terus mengikut kawan ketiga ini memandangkan kedua-dua mereka sudah tidak mempunyai kelas...


Setelah masuk ke dalam alamanda, kami terus berjalan menuju ke butik nike. Semua kasut di situ diperhatikan dan ada yang berpatutan harganya jugk ar... kawan kedua ini menasihatkan kawan ketiga untuk tidak terus membeli kasut dibutik nike tersebut. Lalu kawan kedua dan kawan ketiga keluar dari butik nike tersebut menuju ke butik al-ikhsan. Terdapat lebih banyak pilihan dan jenama di sini. Satu demi satu kasut dicuba oleh kawan ketiga kami ini. Setelah difikir-fikir, kawan ketiga kami mengajak kawan kedua untuk ke butik nike semula memandangkan terdapat sepasang kasut yang agak cantik di situ dan harga nya juga berpatutan.

Apabila di dalam butik nike tersebut, kawan ketiga kami terfikir untuk membeli kasut di butik al-ikhsan pula. Lalu kawan kedua dan kawan ketiga pergi semula ke butik al-ikhsan bagi melihat semula kasut. Pada kali ini kawan ketiga kami meminta promoter membawa hampir 3-4 pasang kasut sekali bagi dicuba nya... Tetapi malangnye saiz yang dikehendaki tiada. Yang tinggal hanya lah kasut yang di'display' di rak tersebut. Sedikit kekecewaan timbul di dalam hati kawan ketiga kami ini.

Kalo nak diceritakan, panjang sgt sebenarnye cerita pencarian kasut nike dan adidas ni. At last skali, kami berempat membeli 3 pasang nike dan sepasang adidas. Pastu ade orang tu beli sepasang nike lagi. Banyak betul duit dieorang ni. Huhu....

Sekian...


Nike vs Adidas (Episod 1)

Tuesday, January 27, 2009



Salam,


Bermulanya pencarian kasut jenama nike dan adidas yang dilakukan oleh 4 sekawan ini. Aku namakan kawan aku ini sebagai kawan pertama, kawan kedua, kawan ketiga dan kawan keempat. Bermula dengan window shopping di Jusco Balakong, salah seorang daripada kami telah berminat dengan sepasang kasut futsal yang cantik jugk ar, jenama nike dan ade sale pulak tu. Harga die not bad ar, boleh dikatakan berpatutan jugak (maklum la... hari terakhir mega sale...) Kawan kami yang pertama ini dengan confident nye ingin membeli kasut tersebut tetapi atas nasihat 3 sekawan yang lain untuk meneruskan survey di kedai2 lain, kawan pertama kami ini pn keluar dari kedai. Lalu kami 4 sekawan bergerak ke kedai kasut yang lain bagi men'survey' kasut2 jenama tersebut, mne lah tau bleh dapat harga lebih murah...

Pencarian diteruskan disebuah kedai apabila seorang lagi daripada kami berminat dengan kasut futsal jenama nike. Kali ini, kawan kedua kami ini mendapat sokongan padu daripada 2 sekawan yang lain. Tiba2 kawan pertama kami yang ingin membeli kasut dikedai yang sebelumnya tadi juga berkenan or berminat dengan kasut ini lalu die menyatakan untuk membeli kasut yang sama ditambah dengan faktor harga yang berpatutan dan sokongan padu dari 2 sekawan tadi. Tetapi kawan kedua kami ini tak mahu mempunyai sepasang kasut yang sama, lalu permintaan kawan pertama kami yang ingin membeli kasut yang sama ditolak mentah2. Pelbagai alasan diberikan oleh kawan pertama kami ini tetapi tetap ditolak keras oleh kawan kedua kami. Antara kata2 kawan pertama kami, 'aku tak akan pakai kasut tu kalo ko pakai' .... Alasan tersebut juga ditolak oleh kawan kedua kami. Sedikit kekecewaan terpancar diwajah kawan pertama kami itu ditambah gelak ketawa oleh 2 sekawan yang lain. Kami 4 sekawan pn keluar dari kedai tersebut dan bergerak ke kedai seterusnya untuk men'survey' kasut dikedai yang lain...



Pencarian diteruskan dikedai yang lain, tetapi malangnya tiada kasut yang berkenan di hati kami ditambah dengan harga yang agak mahal. Lalu kami bergerak ke kedai yang pertama tadi bagi melihat semula kasut yang ingin dibeli oleh kawan pertama kami yang mula2 tadi. Kawan pertama kami yang mula2 nya tadi ingin membeli kasut tersebut telah men'cancel' untuk membeli kasut tersebut setelah melihat kasut kawan kedua kami. Tetapi malangnya kawan kedua kami tak mahu mempunyai kasut yang sama dengan kawannya, lalu kawan pertama kami tadi terus men'survey' kasut yang lain. Kawan kedua kami telah memegang kasut futsal jenama adidas new arrival pula, lalu diperhatikan oleh 3 sekawan yang lain. Memandangkan harga nya yang agak mahal dari kasut futsal nike, kawan kedua kami itu tidak berminat untuk membeli kasut itu memandangkan scholarship nya yang belum masuk. Lalu diajukan kasut tersebut kepada kawan pertama kami yang tengah kaya-raya memandangkan ptptn nya yang baru sahaja masuk, ditambah oleh sokongan padu dari 2 sekawan yang lain, lalu kawan pertama kami berminat untuk membeli kasut adidas tersebut. Kasut jenama adidas tersebut dibeli oleh kawan pertama kami (ade diskaun pulak...) lalu kami 3 sekawan pun keluarlah daripada kedai dengan hati yang puas tetapi tidak sepuas kawan pertama kami laa... huhu...

Pencarian kasut diteruskan lagi ke kedai yang kedua tadi setelah kami puas mencari kasut jenama tersebut di kedai yang lain, tetapi tiada. Kawan kedua kami sememangnya dari tadi ingin membeli kasut futsal jenama nike di kedai itu, lalu seletah mencari saiz yang sesuai ditambah komen2 daripada 3 sekawan lagi, kawan kedua kami pun bersetuju untuk membeli kasut tersebut, lebih2 lagi kasut itu lebih murah daripada kasut adidas kawan pertama kami tadi. Murah atau mahal tidak menjadi masalah kalo kte dah suke kat kasut tu... (betul tak kawan pertama kami...?) Sekali lagi 2 sekawan ini keluar daripada kedai kasut tersebut dengan keadaan puas tetapi tidak sepuas kawan pertama dan kedua kami...

Sebenarnya, kawan ketiga dan keempat kami juga ingin membeli kasut jenama tersebut tetapi memandangkan duit scholarship fama mereka belum masuk, mereka menangguhkan keinginan mereka sehingga duit masuk... begitu lah cerita nya...

Nantikan sambungannya...


Italian and the F word

Monday, January 26, 2009






Dah lama jugk tak menulis dalam blog ni. Hari ni aku nak share dengan korang satu lawak ni. Actually, aku tengok lawak ni kat hanset kawan aku beberapa minggu lepas. Mase tu bru balik makan McD (skrg kteorang dh boikot McD dah.... ) Ak try cri kat youtube, jumpe pulak...
Check it out... layan

Lelong-lelong

Tuesday, January 13, 2009


Salam,


Terasa cepat sangat masa berlalu. Sedar2 dah tahun 4 rupenya. Dah nak abis dah, insyaAllah… Memandangkan ini mungkin merupakan semester terakhir, aku nak mengambil kesempatan ini untuk mewakafkan or senang cakap nak bagi semua nota2 yg ade kt adik2 junior or kt sape2 yg merasakan mereka memerlukan nota tu, terutama sekali junior2 FPEND or FST… Nota2 ni aku nk bg secara percuma je. Jangan marah la kalo nota ni mungkin xcantik or mungkin xsame or mungkin zaman kuno skit, lecturer yg mengajar pn mungkin berubah. Kalo xsame, korang bleh jadikan nota ni sebagai nota tambahan. Kt bwh ni aku list kan nota2 yg aku ade dan yg masih blum ditempah or COP… Email or sms je aku kalo terasa mcm nk nota tu.
First come first serve…

Subjek FST
STAB1433 Ekologi asas
STKK2312 Unsur kumpulan utama dan peralihan
STKK2922 Kimia polimer 1
STKK2522 Penentuan struktur organik (dh kne COP)
STKK3222 Keselamatan kimia (dh kne COP)
STKM1012 Asas sains makanan dan pemakanan
STBP1013 Asas biologi molekul (dh kne COP)
STBP1033 Genetik am (dh kne COP)

Subjek FPEND
GGGA1123 Profesion perguruan
GGGA3113 Pengukuran dan penilaian dalam pendidikan
GGGD4123 Pembangunan insan dan kewarganegaraan
GGGE2153 Teknologi pendidikan
GGGE3143 Asas penyelidikan

Subjek U2
ZZZT2223 Hubungan insan (dh kne COP)

Subjek U3
ZZZT2143 Penjagaan kesihatan diri (dh diambil)

Subjek PB
GGGD3113 Pendidikan dan masyarakat di malaysia (dh kne COP)